5S

 出張から帰ってきました。帰ってから新聞をみると、工場内で死亡事故が発生したという記事が目に留まりました。また老人ホームで起きた火災で、数名が亡くなられたというニュースも拝見しました。詳しい原因は調査中とのことですが、5Sが徹底していなかったために命を落としてしまうという悲惨な事故になってしまったと考えられるとのことです。弊社もいつ同じような事故が起こるかわからない。日頃から5Sを徹底しなければ、同じような事故は起こりえます。人の命ほど尊く、大切なものはありません、会社だけではありません。家も、会社もすべて同じです。皆さんの命が一番大切です。5Sができないことで、様々な支障、事故が発生することを皆さんしっかり認識して、普段から当り前のことを当たり前に行動することを徹底してください。

 また出張から帰ってきてからすぐ幹部にメールを送ったり、電話をしました。すべて気になるからです。気になるのは皆さんのことが好きだからです。好きだから気になって、電話もするし、メールも送るし、報告もします。上司は特に気にならなけらばなりません。部下のことを考えれば、自然と気になり、アクションを起こします。上司が気にならなくて、どうして部下とコミュニケーションがとれるのですか。もっともっと、気にしてください。もっともっと、好きになってください。全て自分自身です。だからお母さんは赤ちゃんの泣き声だけで、ミルクかオムツか体に異常かがわかるのです。親のように幹部は子供もっともっと気にしてください。そうすると自然に子供も親を気にします。

 出張に行って、あらためて国としての品格、ジットとしての品格の大切さを感じました。歩きながらタバコも吸わないし、すれ違う人の身だしなみもとてもきれい、環境も整っていてきれいに保たれている、運転マナーもとてもよい。10年前とイメージががらりと変わりました。とても気持ちがよかったです。ジットもこう思って頂けるような会社にしていかなければなりません。お越しくださったお客様にジットさんにくると気持ちが明るくなるなとか、いつ来てもいつも違って素敵だなとおっしゃっていただけるような会社でありたい。そのためには、良いことはまねをする。思ったらすぐ行動する。一人一人が一歩ずつでも成長し、自分自身を変革してください。きっとお客様には伝わります。日々変化です。



5 “S” System
As I was reading through old newspapers after I returned from my latest business trip, I saw that a fatal accident had occurred in a local factory and that several people died in a nursing home fire. Although the exact causes are not yet known, it is thought that a failure to properly follow the 5S system led to the loss of life. Here at JIT we do not know when a similar incident will occur. We treasure human life and do not believe that the company is the only important aspect. Whether a home or a business, the same sentiment exists. What is most important is the life of the person. Please, everyone, understand that a failure to follow the 5S system will lead to difficulties and accidents and, as a way to avoid this, make even the most ordinary aspects of life [turning off the gas, blowing out candles, etc.] a habit.

As soon as I return from business trips abroad, I immediately e-mail and phone the executives in the company. This time was no exception. I do this because I am anxious about everything in the company because I truly love everyone in my company. It is because I care for everyone that I e-mail or phone them and that I share information with them. Such a trait is vital for the management in particular. Naturally think about those beneath you and act on what you think. When bosses do not notice or care about those beneath them, how can there be communication? I ask my management to pay more attention and to be more caring. It all comes down to the individual. This is why mothers, when they hear their babies cry, know that something is wrong, be it hunger or a wet diaper. The department heads need to be more like parents and take care of the children in their departments. If they do this, the children will naturally care about the parents.

As I was away in Taiwan on this latest business trip, I felt once again the importance of national diginity and company dignity. No one smoked while walking and the appearance of those we passed by was very neat. Moreover, there was a visible effort to preserve the environment and I noticed the excellent manners of the drivers. The image I had this time was entirely different from that of ten years ago and I was very happy. I hope that JIT becomes a company with such an image: employees who cheer up customers as they come and go and whose customers talk about the lovely atmosphere they encounter whenever they visit our office. In order to create such a company, we will mimic the good we see and act immediately. I ask that everyone seek personal growth, even if only a little bit at a time, and that we all reform ourselves. This will surely be communicated to the customers. Everyday is [an opportunity for] change.

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