おにぎり
先日、ヴァンフォーレ甲府の試合の際に、何回も弊社のブースにお足をお運び頂いたにも関わらず、商品をお渡しをできなかったお客様より、お手紙を頂いたことをブログにも書かせて頂きました。本当にご迷惑をおかけし、弊社への信頼を裏切ってしまったことを社員一同反省致しました。そのお客様は、お手紙を頂いた後も何度もブースへ足を運んでくださっています。本当に感謝の一言です。そのお客様が、前回のヴァンフォーレの試合にも足を運んでくださり、社員に1つの袋をくださいました。社員が中を開けてみると、お手紙と、おにぎりが入っていました。
お手紙は次のような内容でした。
「ジットブースの皆様
日頃の姿に私は何か応援したいと思い今日は“あしたのヒカリ”米でおにぎりを持ってきました。ある方のお話によると、なぜおにぎりはおいしいのか?ということが説明をされていました。おにぎりを作る方が心をこめて食べる人への思いを込めてつくるのだと言っていました。このことを聞いて私も思い出しました。亡き祖母や母が握ってくれたおにぎりを遠足で、運動会で、田畑で・・・“人は心”。こんな思いをこめて、ジットのため、VFKの勝利のため、作ってみました。どうかご賞味ください」
私も話を聞いて、手紙を読んで、本当にうれしく、胸が熱くなりました。社員も本当にうれしく、おいしく、おにぎりを頂きました。感謝の気持ちでいっぱいになりました。本当にありがとうございます。こうやって応援をしてくださる、思いを伝えてくださるお客様がいてくださるということは本当に幸せなことです。信用を取り戻すには時間がかかります。時間はかかっても、努力して、一生懸命頑張れば、必ず見ていてくれます。一生懸命は必ず相手に伝わります。継続です。しかし次にはもう失敗は許されません。お客さまの思いをしっかりと受け止め、感謝の気持ちをいつも忘れずに行動してください。『お客様に感謝、社員に感謝です』ありがとうございます。
Onigiri
In a recent blog entry, I wrote about a letter I received from a customer who, despite coming countless times to the JIT booth at the Ventforet soccer stadium in Kofu, never received the product he wanted. All of my employees reflected together on the trouble they had caused this customer and the breech of faith [that resulted from the incident]. This particular customer has continued to come to the JIT booth, even after sending the letter, [a fact for which] I am sincerely grateful. This customer came to our booth at the latest Ventforet game as well and gave our employees working that day a bag. When they opened the bag, they found onigiri (rice balls) and a letter.
(except from the letter)
“[Dear] everyone at the JIT booth,
Today I thought, ‘I would like to support [JIT] in some ordinary way,’ and [therefore] brought you onigiri made from “Light of Tomorrow” rice. According to one person, when asked why rice balls are delicious, he explained that when a person makes onigiri, he puts his heart and feelings toward the person who will eat them into what he is making. When I heard this, I remembered my now deceased grandmother and mother and the rice balls they would make for me for trips, sports festivals, working in the fields, etc. ‘Humans are the core.’ It was this kind of feelings that I put into these rice balls that I tried to make for JIT and the Ventforet soccer club. Please enjoy them.”
(from the president again)
When I heard the story of this customer and the rice balls and read his letter, it truly warmed by heart. The employees were very happy and gratefully ate the delicious onigiri. Feelings of gratitude sprang up [in everyone's hearts]. Thank you so much. It is such a happy thing to have customers [like this man] who share with us their thoughts and feelings. It takes time to gain someone’s trust back but no matter how long it takes, if you work at it, if you try with all your might, he will see that. Hard work cannot but be communicated to those around you. We will continue. However, the next mistake will not be forgiven or excused. Take up the feeligns and thoughts of our customers and act always with a feeling of gratitude. “Gratitude toward customers. Gratitude toward employees.” Thank you.